torsdag 20 maj 2010

Uppdatering av händelser

Det har hänt mycket den senaste tiden och jag hinner ej med bloggen som jag brukar, så det blir att nu gå tillbaka till den 10:e Maj och jobba mig framåt tills dagsläget.

Så!

10:e Maj -

Inget särskilt har hänt då jag bara vandrade runt i trädgården för att se vad som kommer upp i rabatterna och har överlevt eller dött.

11:e Maj -

Strålande sol och underbart väder och utan sjövatten så blir det ett himla springande med vattenhinkar för att vattna i växthuset och alla småplantor som står i backer ute.

12:e Maj -

Mammas hörna har fått en gammal grep som dekor i rabatten (Klicka på bilderna för större bilder).

Grepimammashorna

Öven den mörka julrosen blommar vackert i mammas hörna. Älskar dessa blommor med alla sina olika färger och former.

JulrosDark

13:e Maj -

Mulet och småkallt väder. Var ute med hundarna och såg denna stubbe (bland flera i en tomt) där de fällt stora björkar. Varför har de denna rosa/Orange “gegga”? är det björkens egen sav eller är det något som man smetat på? Träd och buskar är inte min starka sida (ännu).

Bjorkstubbe

14:e Maj -

Lika mulet och småregnigt igen och omgrävningen av komposterna som jag påbörjade några dagar sedan kunde jag avsluta den ena då regnet hade hjälpt till att tina upp isklumpen i mitten av komposten. En avklarad, två kvar att göra.

Kompostenomgravd

15:e Maj -

Stålande väder och regnet de senaste dagarana ha gjort underverk i rabatterna. Det kära fågelbadet har fått komma ut idag.

BirdBath2010

16:e Maj -

Muligt och tråkigt väder IGEN! Suck! Nåja såg något lustigt när jag var ute med hundarna. Under vintern så har det plogats av grannar på högtryck då den “vanliga” plogningen inte gjort sitt ordentligt denna vinter. Men det är en myrstack som har fått dukat under ordentligt och jämnad med marken. Men nu har myrorna vaknat från grottorna under marken och kommit upp till ytan och upptäck att stacken är borta. Men jag såg något jag aldrig tidigare sätt. Det var som ett täcke runt några ingångar.

AntHilRebuild

Här har jag gått närmare (med mobilen). Ganska lustigt tycker jag.

BusyAnts

När jag kom hem så muntrade jag upp mig med att baka en LCHF- Rulltårta med Hallon och Blåbär i…. MUMS!

LCHF_Rulltarta

17:e Maj -

Solen är ute igen och det är varmt och skönt igen. Härligt!!

Jag fotade som en galning på allt som blommade och rörde sig i växthuset och här kommer några av bilderna.

TagetesMix1

Narcissus_Accent

HyacithBlueJacket

ClematisThePresident

GurkaTomater

HighSommarAster

Välkomst spaden kom ut igen.

Welcomespade

18:e Maj -

En aktiv dad som började med att shoppa! Vi provade Blomster Landet i Gävle och till min stora förvånad och glädje så var det ett mycket bra val. Jag har haft dåliga upplevelser med denna butik förut, men denna var en HIT! 4 pallkragar (vi lämnade 11st kvar i Grillby och min man kovade att köpa dom tillbaka åt mig så nu har han börjat).olja till gräsklipparen, blommot för att plantera upp den andra skottkärran och bambu käppar för den sista gurkan i växthuset.

Chopping

Skottkarra2planterad

En bok köpte han till mig med när vi var inne på Coop Bygg. En mycket bra bok och rekomenderar varmt!

BokStenOchVatten

Rabarber plantan som fick överleva vintern i komposten har nu börjat växa och kom i marken.

Rabarberplanted

Sedan har projektet påbörjats som jag bestämde mig för att göra i år.Dessa två Rhododendron var min mans och han hade dom vid garaget men som ni ser så mådde den ena har verkligen lidit, så jag hoppas jag kan rädda den. Annars så har jag en vit som kan flytta dit istället för den röda. Den vänstra är blå. Men det kommer att komma massor med plantor hit och en och annan buske och träd bakom stenen som en vägg. Det blir nog bra när det är klart……. Hoppas jag.

StenrabattenMammas

Nu tror jag att jag hunnit med allt, i stort sett i alla fall.

idag, den 19:e Maj  så ÖSER regnet ned igen men jag han bara förbereda andra grönsakslandet för att så grönsakerna innan regnet kom. Så i morgon skall jag så grönsakerna om vädret tillåter.

aed_eyeonsparrow_2003

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar