onsdag 9 juni 2010

Återbesök till Blomsterträdgår’n

Jag gjorde ett återbesök till Blomsterträdgår’n idag ensam, så nu kunde jag i lugn och ro vandra runt och titta på allt som fanns och fotografera. Ni som har vägarna förbi här rekomenderar jag verkligen att ni tittar in till henne. Hon är utbildad florist men har även perenner, buskar, träd, sommarblommor, frukt träd, bärbuskar, grönsaker mm och en massa fint att dekorera trädgården med. Ett litet smultronställe helt enkelt!

Så följ med mig nu på en liten rundvandring. Klicka på bilderna för större bild.

Nu har jag just kommit till Blomsterträdgår’n och parkerat. Detta är det första man ser när man kliver ur bilen. Vilken ljuvlig utsikt att jobba i.

parkedatBlomstertradgarden

Utanför ingången har hon all sorts jord man kan tänka sig behöva samt täckmatrial av olika sorter. Även stora fina utekrukor.

Jord

Här är då ingången, genom en båge/valv av järn.

Ingangen

Här är Valvet man går in genom.

Entre

Så, vad står det på dom två skyltarna ?

SkyltLeft

SkyltRight 

Så igenom ingången och direkt till höger om dig så ser du dessa sommarblommor.

SommarBlommor

Jag vänder mig om till vänster och ser dessa tre ros stavar. Kul grej.

RosStavar

Jag höjer blicken och ser en mysiga sittplats och kan skymta växthuset igenom sittplatsen.

Sittplats

Jag vandrar upp till sittplatsen för en närmare titt.

Sittplatsen

Denna lilla damm ligger snett bakom ute eldstaden/grillen.

Damm1

Och rakt nedanför till vänster ommina fötter ser jag detta. Kul idé med stövlarna.

Betongstovlar

Jag fortsätter förbi sittplatsen och ser att utmeg gången finns pelargoner och annat trevligt.

Blomstergang

Men jag svänger till vänster för att se vad för Ätbart som finns.

Atbart

Nere på kortsidan av växthuset står fruktträden, men jag fotade ej dom av någon anledning.

Men jag såg denna söta varelse som hon har till försäljning.

Ekorre

Så jag vänder mor höger och ser ingången till Perennerna, men först så ser jag stenparti växterna. Jag tog en snabb titt där.

Stenpartiblommor

Så kliver jag in mot perennerna. Ser ni den smarta lösningen till höger med vatten tunnan?

TillPerennerna

Denna stol gillar jag och vill ha i min trädgård. De skulle ha satt den vig sängen som de har planterat upp och som jag visade tidigare här på bloggen.

MossStol

Här har vi hennes priser.

Prislista

Vy över perennerna.

Perenner3

Perenner4 

Så svänger vi runt till höger och ser mera trädgårdskonst/utsmyckning, sommarblommor och under altanen ännu mera tillbehör.

Motaltanen

Ser ni de söta “Korg” korgarna till göger? Finare de än de i plast, men plasten håller ju bättre.

Motaltanen2

Så går jag förbi dessa sommarblommor och till höger om mig har hin sin visningsrabatt. Mycket fin! I framkanten står brätten med mera sommarblommor.

Visningsrabatt

En bild til av visningsrabatten med en hästsko som dekoration.

Visningsrabatt2

Så tittar jag lite åt vänster och här finns massor att titta på.

Amplar

Så vänder jag om igen för att titta in under altanen och rakt fram in i hennes källare har hon butiken där hon även har snittblommorna. Där inne finns mycket fint att titta på och även dofta på, så som olika doftljus, oljor mm. Det är tre rum där inne och det är så himla mysigt!

UnderAltanen

Innan jag går in i butiken så tar jag en titt runt under altanen.

UnderAltanen1

UnderAltanen2

UnderAltanen3

Nu belöt jag mig för att gå in i butiken där jag hälsade på Ägarinnan och talade om att jag var mycket imponerad av hennes lilla plantskola, hon tackade med ett leénde och sa att det gladde henne att höra. Jag ville inte börja fota där inne när hon var där så jag gick runt och tittade på allt fint som fanns, men längst in under trappan i källaren var ett litet krypin som en skylt ovan dörröppningen stod “välkommen in till fåren” eller något liknande. Det var även halm på golvet :-) Men där tog jag ett foto.

ButikenUnderTrappan

Så gick jag ut ur butiken för en sista titt innan jag bestämde mig för att handla något, men jag blev avbruten av ett himla liv, nämligen fåren som var på inkommande igen. Jag vart tvungen att hälsa på dom. Dom kom för att dricka lite, men mannen i familjen samt dottern kom för att leda bort dom igen (av någon anledning). Så fåren tillhör Plantskolans ägare.

Sheep1

Sheep2

Sheep3  

Dessa små båtar missade jag helt förra gången jag var här.

BoatPlanter

Jag frågade ägarinnan (Annika) att denna skönhet som jag vill ha och som hon har i sin visningsrabbat är en Frilands adianthum, men hon har inga kvar!!! Nedrans!

Adianthum

Jag beslöt mig för att ta en titt i växthuset innan jag började handla.

Vaxthuset

Tomater

Pelargoner 

Nu var jag redo för att inhandla lite och det blev ej mycket av olika skäl, men jag kom hem med två krukor.

Inhandlat1

HemerocallisSiloamRoyalPrince

LiastrisSpicata

Denna var i stor kruka så jag delade den och fick tre stora plantor av den :-)

Hit kommer jag att åka flera gånger för hon har en buske som jag vill ha, nämligen Pärl Rönn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar