söndag 27 juni 2010

Det blommar fint nu

Solen skiner och det är varmt. Varje dag nu har varit varmare än den förra och det märks i trädgården. Jag tog kameran med mig för att titta vad som skett sedan sist.

Först en vy över grönsakslanden med den nya lilla häcken planterad. Min man kom upp med förslaget att ha en liten sittplats där när häckarna är uppe. En skyddad liten mys plats att sitta vid och överblicka grönsakerna. Ingen dum idé allt tycker jag!

NySittplats1

Här en närmare bild av platsen.

NySittplats

I mammas hörna börjar nu den ettåriga blå-gula lupinen blomma. Riktigt fin tycker jag.

blagulLupin

Mina två “Astrantior” blommar nu, den rosa och den röda och jag kommer att så den vita med.

AstrantiaRosa

AstrantiaRed

De röda lupinerna i min mans rabatt blommar nu i full prakt. Härlig färg!
LupinRed1

Så en titt i Barnkammaren. Där blommar nu lite av varje. Först en Borstnejlika.

Borstneklika

En av mina Alunrot plantor blommar fint.

Alunrot

Jag har aldrig sått fingerborgs blommor förut och jag är så stolt över dom. De blommar fint nu i olika färger och här är en av dom.

DigitalisPurpurea

En av de vinröda aklejorna blommar för fullt över allt i trädgården nu.

AquilegiaVinered

Senare på eftermiddagen när det vart svalare, så passade jag på att skola om lite plantor. Jag vill rädda dom från att eventuellt torka ihjäl i sina små så celler när vi är i England. Vi skall fråga en granne om vattning och posthämtning, men jag vill ej riskera att alla sådder dör så de har större chans att överleva i dessa krukor. Jag fick ihop två backar med plantor och två extra, men andra ord 50st.

KrukatPlantor

Jag skolade om dessa: Aquilegia Mckanna’s Giant Mix, Aquilegia ‘Chocolate Soldier’, Cyclamen Neapolitanum, Potentilla ‘Melton Fire’, Rudbeckia purperea ‘Bravado’ och Echinacea ‘Dream Coat’.

Är inte sommaren underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar