torsdag 17 juni 2010

Följ med på en promenad

Det är en soldisig, varm och kladdig dag men en bra dag för att ta hundarna på en långpromenad över till andra sidan ån. Men innan vi börjar promenaden så vill jag bara tala omatt jag har sått 5 frön av Dillpion för första gången, sist jag nämde att jag sått dom så kom dom bara i blötläggning, men nu är de i jorden.

Dillpionersadda

På väg ned för infarten ser jag att liljorna börjat blomma som min man köpte mig nyligen.

LiliumMrsMiniRosa1

Då börjar promenaden  men jag ser att grannen har besök av en gråsparv med mat i näbben. Klick!

Grasparv

och när vi kommit till ån Jädraån så tar jag mitt första foto. Jag gillar denna plats och vy.

Jadraan1

Går förbi min nya bekantskap Gudrun som har en liten sommarbutik.

BoOchGro

Inte långt efter Gudruns butik möter vi på dessa skönheter. Verkligen vackra dessa djur!

2horses_4

Denna poserade villigt. Så vacker.

aHorse

Lite längre fram så kom vi till en gård som verkligen hade ett stort område för sina höns och det var trevligt att se. De var verkligen fina men jag kunde ej motstå tuppen som kom för att hälsa. Jag frågade ägaren vilken ras det är och han sa att de kallas för ras 26 (tror jag nummret var) , stora fina och tunga. Han skulle snart få fram en ny guldbrun ras som skulle kläckaas vilken dag som helst. Så det blir att titta förbi längre fram.

TuppRas26trorjag

På andra sidan vägen var det mer aktivitet och då av ungdjur av ko/tjur. De följde oss utedter vägen tills de ej kunde och de var så söta.

Ungakortjurar

Vacker utsikt över åkrar.

Akrar

Vi lade märke till något vitt på vägen som först såg ut som grovt havssalt men sedan som frigolit.

vittpavag1

Fotade lite närmare och tog i det, och det kändes som “krita”. Poröst och lätt. Har ingen aning vad detta är och om någon vet så hör av er. Klicka på bilderna för större bild.

vittpavag

Vänder mig om och ser bakåt från där vi just var hos ungdjuren. Ni kan se de på vänster sida. En vacker vy tycker jag och Så vill jag bo en dag.

Landsvag

Solen försöker verkligen men lyckas inte riktigt.

SolDis 

Vacker vy igen över åkrar.

Akrar1

Vi vandrar vidare och kommer upp till en annan åker där jag kan se att i slutändan av den sitter en katt och spanar efter något att mumsa på. Så jag zoomar in…. KLICK!

kattpaakern

Så kommer vi fram till Stallet Lisslegård som ligge vid Järbos gamla Yllefabrik.

StallLisslegard

Fick höja på handen och hoppas att jag fick med hästarna och det gick ju ganska bra ,)

Horses

Så är det dags för att gå förbi Yllefabriken (där Järbo Garn kommer från men numera är det ett företags hotell) och gå över Jädraån igen.

Yllefabriken

På andra sidan av bron ser det ut så här.

Jadraan2

Då är man inne i Järbos samhälle/by igen och vi vandrar hem, men först så vart jag tvungen att fota Troll familjen som var ute och spanade över sina ägodelar.

TrollFamiljen

Så var vi åter på våran gata igen. Tack för att ni ville flja med.

Hemmapavarangata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar