fredag 25 juni 2010

Lita ej på etiketterna

När jag och min man slog ihop två rabatter till en stor så behövdes en hel del nya plantor i den. Jag började med att plocka från barnkammaren först och sedan så blev det att åka till plantskolan för flera. Inhandlar en några gula och blåa blommor och kommer hem glad och planterar dom. Men nu när de Gula lupinen blommar så visar det sig att de är vita!

VitLupin

Man blir så ledsen över att man ej kan lita på etiketterna i butikerna. Så när dessa har blommat färdigt så blir det att flytta dom till en ytterligare ny rabatt som kommer att tillverkas snart. Antingen under veckan som kommer elle efter Englands resan.

En annan vit blomma som blommar fint nu är jag mycket förtjust över, nämligen Aklejan ‘Kristall’ En av tre överlevde och denna skall jag vårda ömt så att den kan växa sig stor och även så fröna från den. Vet ej om den är frö-äkta, men det visar sig. Jag har garderat mig i växthuset med att så denna från inköpta frön, så jag håller tummarna att de gror.

AklejaKristall1

AklejaKristall2

En annan växt var felmarkerad i barnkammaren och det stod Blodnäva, men jag misstänker att det är Myskmalva. Kan någon bekräfta detta åt mig?

Malva

Så har mina egna sådda fingerborgs blommor äntligen börjat blomma. Jag bara älskar dom. Nu måste jag hålla isär färgerna på dom så att rätt färg hamnar i rätt rabatt.

Digitalis

Underbara Irisar i full blom.

Irisar

Gula lupiner som blommar fint.

GulaLupiner

Jag tog en titt under fiberduken på pallkragen och se där! De är på gång! Dill, Basilika, Sallad, Rödbetor, men persiljan syns det inget av ännu för den är långsam att gro, så jag håller tummarna på att den snart visar sig.

Pallkrageodling

Jag har börjat fundera ut nya sittplatser i trädgården och här vid växthusets entré har jag funderingar på en liten sittplats när häcken är uppvuxen. Det är en skön liten skugghörna att sitta i när solen gassar för fullt.

EvSittplatsGreenhouse

Tog en stund för att hänga upp tvätten ute och slängde en blick över till grannen på andra sidan och började dräggla. Tänk om jag hade den på vår sida. Då skulle jag vara i den på tre röda i denna värme!……….. SUCK!

GrannensPool

Nåja, när jag tog ut hundarna på en promenad så såg jag en underlig blomma (ogräs) som jag tidigare ej sett, men jag har sett en liknande som är helt gul. Blommans storlek är som gammla 50-öringen och sitter i små klasar på toppen på en lång, smal och stadig stjälk. Någon som vet vad det är ? Denna är i en vacker orange färg. Klicka på bilden för större bild. Gäller alla bilder på bloggen.

Vackertogras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar