måndag 28 juni 2010

Överaskning från min man och mera blommor.

Min underbara man har gjort det igen! Han åkte iväg för att köpa småprylar till honom själv och sedan så fick jag ett sms där det bara stod “Present present”.  När han kom hem så hade han gått in på Coop Bygg och deras trädgårds avdelning för att titta lite, och där såg han denna skönhet som han bara ej kunde lämna kvar, för han kan mig så väl. Är denej ljuvlig?

Hemeroacallis ‘Chicago Jewel’.

HemerocallisChicagoJewel

Den har 5 kraftiga plantor och sprickfärdig i krukan. Den är ej rund längre utan oval. När jag tog ur den ur krukan så var det bara rötter utom en cm överst där de lagt jord över. Stackarn. Så den åkte direkt ner i marken.

HemerocallisChicagoJewelPlanted

Vi skall tillbaka i morgon och då skall jag med för att se om det finns flera godsaker att ta hem :-)

När vi flyttade in här September 2008 så fanns det inte mycket i denna trädgård mer än äppelträd och syren träd, en pion, en övervuxen rabatt vid husväggen som vid första anblick bara hade gräs i den, två Rhododendron och irisar utmed husväggen av lillstugan och ett övervuxet litet växthus där glaset var borta och stod inne i lillstugans föråd. Lika bra det, för det växte en björk inne i växthuset och syrener. Men när jag snubblade över något i och utanför växthuset så anade jag att det fanns bäddar med eventuellt något i. Så jag började riva i gräset och fan mera irisar, primula auricula, en och annan tulpan och lilja. Så nu viste jag vad jag hade att göra nästa vår.

Våren 2009 kom och ni vet alla vad som hände, min mamma gick bort, så det blev ej så mycket gjort i trädgården men jag fick upp alla plantor och räddade de som gick att rädda. Rabatten utmed huset fanns stora kransar av Irisar och när de blommade så var de gul-lila. Jättefina! Jag grävde upp allt jag hittade och krukade allt tills barnkammaren blev gjord och allt fick flytta in där för att växa sig stora. Nu visade det sit att tydligen inte alla gul-lila irisar var just gul-lila. En var tydligen vit-gul.

GulLilaIris 

VitGulIris

Så den vit-gula måste flytta till en annan rabatt senare. Om någon kan gissa namnen på dessa så vore jag mycket tacksam för det ,)

En titt in i växthuset och gurkorna är i full fart nu.

Gurka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar