lördag 10 juli 2010

Trentham Garden Part two!

Nu när jag är hemma igen så har jag mera tid till att skriva om besöket på Trentham Gardens. En mycket vacker plats som jag gärna kommer tillbaka till och spenderar mer tid i för att gå runt hela, något vi ej hann med denna gång.
TrenthamGardenMap
Vi tog en runda först i “The Shopping Village”. Vi köpte bara en glass och en dricka efter att vandrat runt och tittat på vad som fanns.
TrenthamShoppingVillage
Så var det dags för själva trädgården :-)
Vi betalade £7.25/st för att gå in och gick över bron in till trädgården/Parken.
TrenthamEntrance
Mitt på bron tittade jag ned i vattnet och såg fiskar.
TrenthamFiskar
Väl över bron och man ser sjön direkt med “Blomster Fåglar” vid vattnet, troligtvis Kanadensiska gäss.
TrenthamLake
Här en närbild av en av dom, lite skabbig men vad gör det?
TrenthamFlowerGose
En skylt över en del av trädgården (Klicka för stötte bild, gäller alla bilder).
TrenthamGardenAndPlayMap
OJ oj oj , här finns det mycket att titta på så det var bara att sätta igång och ha kameran redo.
TrenthamGarden1
Vi började med att ta gången vi stod vid och som till höger har rosor hela vägen bort och en rosbåge hela vägen om man nu ville gå inne i den. Mycket vackert!
TrenthamGarden2
Jag gick in i början av bågen och fotade genom den och i slutet av den kunde jag se en statyr/statuett. I förgrunden ser ni en DNA spiral.
TrenthamGarden3
Jag zoomade in statyren.
TrenthamGarden4
Jag klev ut ur rosbågens ende igen för att blicka ut över trädgården.
TrenthamGarden5
Nu började vandringen runt för att titta på allt fint.
TrenthamGarden6
En grå ekorre, en av många.
TrenthamGarden7
Det fans många fina gräs sorter. Vad jag saknade var skyltar vid växterna så man kunde ta noteringar av det man ville ha och det är ju lättare att få tag på det om man vet namnet ,)
TrenthamGarden8
Detta gräs vill jag få tag på men jag vet ej vad den heter.
TrenthamGarden9
Vackra planteringar.
TrenthamGarden10
Ett vackert träd.
TrenthamGarden11
Genom denna båge för att sedan….
TrenthamGarden12
… blicka ut över en vacker trädgård. Dessa blommor är anueller så de är olika varje år.
TrenthamGarden13
Detta skulle jag vilja ha i min trädgård.
TrenthamGarden14
TrenthamGarden15
TrenthamGarden16 
Längst bort i bilden ser man sjön.
TrenthamGarden17
TrenthamGarden18
TrenthamGarden19
Såg plötsligt denna statyr och tyckte den var orginell.
TrenthamGarden20
Mera vackert gräs.
TrenthamGarden21
TrenthamGarden22
Här kommer vi ned till sjön igen från trägården vi just gått igenom.
 TrenthamGarden24
TrenthamGarden23
Det vart för mycket för min stackars man som kolapsade på gräset (med ett léende på läpparna) och sa att “jag orkar inte mer” , “Ta mig hem!” HA HA HA!
TrenthamGarden25
Det fanns så mycket att titta på och jag fotade för glatta livet och jag kan ej visa allt, men när vi beslöt oss för att lämna trädgården för att handla växter inne på “The Garden Centre”, så tog vi vägen genom rosbåge-gången och doftade på rosorna.
TrenthamGarden26
TrenthamGarden27
När vi kom till slutet såg jag till vänster om den att det var ett område till att titta på som innehöll gräs sorter, så vi tog en tur där med innan vi lämnade trädgården bakom  oss.
TrenthamGarden28
Nu var det dags att handla.
TrenthamGardenCentre
Vacker entré och längst bort (syns ej) så kommer vattnet ned som ett regn.
TrenthamGarden29
Så vi gick rakt igenom butiken och ut till växterna.
TrenthamGarden30
Min man såg denna skönhet (Coral Sunset) och fråga mig inte varför jag ek köpte den. Jag ångrar det nu.
TrenthamGarden31
Men så sprang jag på denna skylt !!! Så jag köpte 5 från detta bort.
TrenthamGarden33
Jag tittade upp och såg att området var större än jag först trodde! Tjohoo!!
TrenthamGarden34
If only !!!!!!
TrenthamGarden35
Så var det dags för en titt på vatten fontäner mm…
TrenthamGarden36
Sedan så föll jag för denna stora “gryta”. Hittade inget pris men jag kunde ej ta med mig den men jag ville veta priset.
TrenthamGarden37
Denna gillar jag.
TrenthamGarden38
Nåja, då var det dags att betala. £90.65

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar