tisdag 12 april 2011

Nu är våren här!!

Vilken underbar dag!! Solen skiner och värmer gott, fåglarna kvittrar och snön har verkligen smält, men en hel del ligger kvar. Min man började med att byta vinterdäcken till sommar däck och bara det är ett täcken på att vintern är över! Smile

ShiftingWheels

Medans han höll på med bilarna så passade jag på att titta runt bland rabatterna och tomten för att se hur mycket barmark som kommit fram. Det visade sig att sittplatsen på “mammas Hörna” var fri från snö, så jag tog ut stolarna och bordet (köpt av mamma) och placerade det på plats. Äntligen! Det har varit en lång vinter i år så jag är glad att den är över nu.

MammasHorna2011
Men när jag kom in i förådet så såg jag en död liten fågel som ser ut att vara en Steglits ungfågel eller hona då den ej har det röda huvudet som hanen har. Rätta mig gärna om jag har fel. Så det blev först en begravning av den lilla stackaren. Den ligger nu tillsammans med en Grönfink och en Domherre som begravdes förra året.

Steglits

Här är då Mammas Hörna fixad och redo för våren och sommaren!

MammasHornaSet

Passade även på att ta ut cyklarna och även den nya som köptes I England tidigare I år. Men den nya får ej stå ute om nätterna utan den får komma ut när den skall användas.

cyklarna

Jag tog mig en titt runt hörnan och såg detta!

SpringBorder2011

WOW! Nu har krokusarna kommit igång men fortfarande bara en snödroppe Sad smile . En och annan Scilla blommar också och det gillar vi.

Lite närbilder av krokusarna.

LilaKrokusGulaKrokusar

Även tulpanerna “Rödluvan” är på gång och jag såg att Påskliljorna kommer dom med nu I denna rabatt.

TulipsOnTheWay

Tog en titt på rabatten vid altanen och även där är krokusar och annat kul på väg upp.

Altanrabatten

Såg runt ena äppelträdet att jag glömde kvar äpplen på marken I höstas, så jag hämtade krattan och rensade bort allt.  Första trädgårdsjobbet klart! Smile

GlomdaapplenApplesGone

Tog en titt uppe vid växthuset och där har även backarna med perennerna jag sådde förra året tittar fram ur snön.

TheGreenhouse

Slet loss en kruka som satt fast I is men såg att det börjar komma upp blommor, så den ville jag ha fram vid entrén.

Pot

Jag passade även på att så mina daglilefrön som nu har börjat gro I kylskåpet. Jag ropade in dom på Tradera och det är första gången jag sår dagliljor så detta kommer att bli spännande.

HemerocallisSeeds

Här står dom (Hemerocallis) tillsammans med liljorna (Lilium) och jag håller tummarna att det blir något av dom.

GrowingTime

 

Välkommen Våren !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar