fredag 20 maj 2011

Dagliljesådden + Ormbunke

 

Ni som läst tidigare vet att jag för första gåneg provar på att så Dagliljor (Hemerocallis) för första gången. Jag ropade in tre fröer av en korsning men fick bonus fröer till två korsningar till Smilepå nätet varje sort innehöll tre frön.

Nu har de kommit upp och växer fint I växthuset men en av sorterna kom bara ett frö upp Sad smile

Denna korsning har bara ett frö grott. Men det var en av bonus fröerna.

TAVYE CELESTE
GERRIE FRNKENBERGER
THE BAND PLAYED ON

Tavye Celeste

gerriefrankenberger

TheBandPlayedOn

Alla tre frön har kommit upp av denna korsning och var de frön jag ropade in I första hand.

WISPY RAYS 
TAVYE CELESTE
MORNING COLORS

Whispy Rays

Tavye Celeste

Morning Colors

Och samma sak här, alla har kommit upp från denna korsning som var bonus frön.

TONI LYNN MORRISON
BLUEGRASS MUSIC

Toni Lynn Morrison

Bluegrass Music

Jag hoppas verkligen att dessa nu gror ordentligt och växer till sig.

HemerocallisSeedlings

Utöver detta så hämtade jag hem två av tre förbeställda ormbunkar som jag föll för I höstas när jag såg dom I den lokala plantskolan. Jag har hittat en liten hörna på tomten som skall bli ett litet woodland och där skall dessa skönheter få bo.

Frilandsadiantum

En bild av Hosta “White Feather! som nu kommer upp fint men de vita bladen kommer senare att övergå till grönt tyvärr.

HostaWhiteFeather

Även min Hemerocallis “Golden Zebra” kommer upp nu, en brokbladig daglilja med gula blommor.

HemerocallisGoldenZebra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar