söndag 11 augusti 2013

Skördetiden har börjat

Oj vad det plötsligt går fort med allt!

Det var ej länge sedan tycker jag som jag väntade och väntade på att få börja så årets grönsaker och våren tog sin tid att sätta igång, och plötsligt var allt igång och nu är det skördetider!

Detta år har vi sått lite av varje för att testa vad som går bra och vad som inte går bra och vad som eventuellt bevhöver lite hjälp nästa år. Sedan så har vi dessutom odlat på två sidor av trädgården för att se vad som fungerar eller ej beroende på att ena sidan har mer skugga.

Så, hur har det gått? på “skugg sidan” så har det inte gått bra med rödbetorna och det anade jag från början, men man måste prova. Bondbönorna som är min mans Guld har inte gått så bra som på Solsidan förra året, men vi ville prova en fjärde gång på den sidan då vi denna gång sådde dom i toarullar vilket visade sig vara bästa sättet. De första tre åren utan toarullar så gick det inte alls att odla dom på “skugg-sidan” de orkade ej växa och gav inga bönor alls eller bara 4-5st, så jag provade toarulls-metoden förra året på solsidan och Jäklar vad dom växte och vi fick enorma mängder bondbönor. Det var det som fickoss att prova toarulls sådden av dom igen på skugg-sidan för att se om det var orsaken till att de ej ville gro, och det var det. De har grott bra och givit oss en bra skörd men inte som på solsidan naturligtvis. De behöver mera sol för att producera bra, men nu vet vi. Vaxbönor har fungerat lika bra på båda sidorna så de tycks ej vara kinkiga samma med socker ärtorna, men lite skillnad är det men inte mycket. Rosenbönorna som vi sådde förra året i blomrabatten och fick klättra upp en Tee-pee av bambu gav två bönor!! i år flyttade vi den bara tre merer på skuggsidan in i grönsakslandet och det ser ut att vi kommer att få massor av långa fina bönor. Varför det fungerar bättre i år vet jag ej. Majsen kommer ej att hinna göra kolvar då de tar tre månader på sig att tillverka dom och de är sådda på skuggsidan. De kräver mer värme så dom sår jag på solsidan nästa år. Morötterna på skuggsidan har aldrig riktigt fungerat men denna gång fick dom vara i bädden med mer sand i, så vi får se hur det blir. Palsternackorna växer bättre i år på skuggsidan men om det blir något av dom vet jag ej ännu. Så har jag min barnkammare på tomten där alla mina plantor fått bo och växa tills de har fått en plats i trädgården och som är på skuggsidan bakom/brevid växthuset. Jag tömde den helt förra hösten och förberedde för att odla grönsaker i den detta år och här har vi sått Röd isbergs sallad som fungerat otroligt bra så den skall jag odla igen. Mangold i olika färger har ochså fungerat jätte bra där, och till min stora förvåning så har rödlöken gått bra där!! Otroligt. Jag misslyckas alltid med rödlöken och får så små att det ej går att använda eller inget alls. Förra året ruttnade dom bort. Grönkålen som också fick gro I barnkammaren vart uppäten totalt av kålfjärillar och dess larver Sad smile Så då blir det Nät nästa år.

Till Solsidan då, där har vi provat på många olika nya grönsaker som vi ej odlat här uppe i zon 4, så detta skulle bli spännande att se. Potatisen gick jättebra och vi provade en ny variant som vi såg på Gardener’s World (Engelskt TV program), där de också skulle testa denna metod att Inte kupa upp jorden utan bara sticka ned dom i ett hål och täcka igen. Så vi ville testa samma sak och det har gått jätte bra, men inte lika många potatisar vid varje planta men fina var dom som blev. Om den uppjöjda bädden var djupare så kanske det hade varit mer potatisar. Men vi är nöjda med resultatet och kommer troligtvis använda det igen nästa år. Broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål och majrovor provade vi för första gången här i zon 4 och majrovor har jag aldrig tidigare odlat så det var premiär för mig. OJ vad dom har vuxit bra och ej så drabbade av kålfjärillen som de övriga. Broccolin lyckdes jag bara få en som gick att äta resten är infesterade av larver. Blomkålen håller på och formar sina huvud nu men jag tror ej det kommer att bli mycket av dom med tanke på kålfjärillens larver. Samma gäller vitkålen och brysselkålen, men det ser ut som om vi kan får tre-fyra plantor av brysselkålen som går att använda. Vi får se. Så det blir nät nästa år för alla dessa kål-varianter. Men majrovan skall vi odla massor avnästa år för den fungerade verkligen bra.Gula löken har blivit mycket bra på solsidan och de har tidigare varit på skuggsidan och ej blivit mycket att ha. De har varit små men gått att använda, nu ser de större ut och kommer att flyttas ned mera I solen nästa år och förhoppningsvis bli större. Löken är mitt guld i grönsakslandet. De vita smultronen har verkligen givit stor skörd i år och de är vi glada för. Timjan har mått bra i värmen i år och vuxit bra. Dillen har gått bra men jag sådde för lite. Persiljan ville ej vara med I våras och försvann. Gräslöken lika så. Inte mycket kvar där inte.

Växthusen: Min mans växthus har tomater och gurkor och där har vi skördat länge nu och han kommer in varje dag med en handfull av olika tomater, från Bifftomater, Gardeners Delight, Money Maker och gul cocktail. Ibland även en gurka. I mitt växthus så finns det även där tomater och gurkor och om ni kommer ihåg misstaget jag gjorde med att ta ut gurkorna för tidigt i våras och allt frös över natten? det visade sig att en av mina svarta sherry tomater överlevde!! för jag har redan skördat två av dom! Tjohoo! lyckan är stor. Utöver den så har även jag Biff och Gul Cocktail och gurkor. Vi har en vän som hjälpe oss I nöden när våra frös så han delade med sig av sina tomater till oss. TACK!

Så! jag tror jag nu har gått genom allt vi sått och jag kan lägga till att rabarbern på skuggsidan växer som vanligt så det knakar, så inga problem där inte och de två svarta vinbärs buskarna (bebisar) som jag fick från en bekant i byn i höstas har nu bär på sig så jag ser fram mot nästa år då de borde ha lite mera bär på sig.

Första skörden av bondbönor.

P1080047P1080050P1080051

Biff tomat, gurka, vaxbönor och rosenbönor.

 

2013-08-07 20.58.222013-08-07 20.58.272013-08-10 15.27.442013-08-10 15.27.54

Majrovor.

2013-07-21 12.02.53

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar