onsdag 4 maj 2011

Min man tog mig till Bernö idag

Gissa om jag blev förvånad samt glad när min man efter att ha handlat svängde av motsatta hållet mot vad vi normalt åker för att komma hem. Jag tänkte förat att han ville muntra upp mig (jag var lite irriterad och grinig) genom att åka den gammla vägen hem som har underbara områden att titta på, men blev ännu mera förvånad när han svängde av in till Bernö Trädgårdscentrum. Jag kunde inte låta bli att lé och det var ju hans mening att muntra upp mig, vilket han lyckades bra med.

När vi klev in genom dörren till butiken så var det en kvinna som stoppade mig och sade “ursäkta men känner du igen mig?” Jag tittade på henne och sade att “Ja, det är något  där men jag kan ej placera dig”. Hon sade “har du inte jobbat på stället som numera heter Logica? som var Sema Group sade min man, Ja sade hon, på Essingen. Men Hallå! sa jag, det är ju DU! Det visade sig att denna kvinna skötte om våra växter på jobbet och jag brukar prata med henne om blommorna när hon kom på besök. Världen är bra liten ibland. Hon hade flyttat “hem” igen då både hon och hennes man kommer från Sandviken och hon hade just fått jobbet på Bernö I Mondags. Vissa har tur. Vi knöt kontakt direkt på Facebook så nu har jag en bekant till här uppe, Kul. Så var det dags att handla men en ny bekant kom in genom dörren, sambon till våran hundvakt I Storvik så vi pratade lite innan det var dags att handa.

Vi köpte två sorters sätt potatis, den vanliga Princess (tidig) som vi tycker så mycket om och vi tog även en sen variant denna gång vid namn Labella och som har rött skal. Skall bli spännande att smaka denna. Även en påse gul sättlök ramlade ner I vagnen, ett måste för min del. Nu trodde jag att vi skulle betala detta men icke, skall du inte titta på perennerna utanför? sa min man plötsligt med ett leénde på läpparna. Yes! svarade jag och vi tog en titt pband buskar, träd och klätterväxter tills vi kom ned till perennerna och min man började plocka plantor och ställde dem I vagnen. Ser att du inte är så grinig nu inte sa han glatt och han hade så rätt. Nu var jag verkligen glad och plockade ihop några plantor och min man tog några sommarblommor för en av våra skottkörror I trä som vi skall planera upp. Vi kom hem med en del fina perenner och min man blev 825:- fattigar!!! Himmel!!

HandlatPlantor

Perennerna jag kom hem med är dessa:

Primula denticulata ‘Alba’ (Bollviva) Vit
Delphinium pacific ‘Astolat’ (Riddarsporre) Ljus Rosa
Lupinus polyphyllus (Regnbågslupin) Röd
Hemerocallis ‘Sammy Russel’ (Daglilja) Knall röd med gul mitt
Hemerocallis ‘Frans Hals’ (Daglilja) Röd/Gul
Hemerocallis ‘Court Magician’ (Daglilja) Lila med gul mitt
Veronicastrum virginicum ‘Pink Glow’ (Kransveronika) Rosa

SattPotatisPrincessSattPotatisLabella

SattLokGul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar